Balatoni időjárás
+5°
2017. November 24. 13:38:45 Elindult a halszállító autó Keszthelyre: 7230 kg háromnyaras pontyot fogunk telepíteni várhatóan 20 perc múlva Tásrsaságunk telephelyén. 2017. November 24. 10:37:46 Elindult a halszállító autó Balatonberénybe: 3640 kg háromnyaras pontyot fogunk telepíteni várhatóan 1 óra múlva a Naturista kemping nyugati szomszédságában lévő strandon.2017. November 23. 10:53:47 Elindult a halszállító kamion Siófokra: 1470 kg egynyaras süllőt fogunk telepíteni a Balatonba várhatóan 13:30-tól Siófokon, az Arany-parton a Magistern Hotelnél.2017. November 22. 14:51:09 Elindult a mai harmadik fonyódi fuvar: 1330 kg háromnyaras pontyot fogunk telepíteni várhatóan fél óra múlva a Vízirendészet melletti területen.2017. November 22. 14:13:32 Elindult a halszállító autó Fonyódligetre: 3580 kg háromnyaras pontyot fogunk telepíteni várhatóan 45 perc múlva Fonyódligeten, az Erzsébet tábor partszakaszán. 2017. November 22. 13:17:18 Elindult a halszállító autó Fonyódligetre: 2690 kg háromnyaras pontyot fogunk telepíteni várhatóan 45 perc múlva az Erzsébet Tábor partszakaszán.2017. November 22. 10:06:52 Elindult a halszállító autó Keszthelyre: 3610 kg háromnyaras pontyot fogunk telepíteni várhatóan egy óra múlva Társaságunk keszthelyi telephelyén.2017. November 22. 09:18:07 Elindult a halszállító autó Badacsonyba: Várhatóan 1,5 óra múlva fogunk 7180 kg háromnyaras pontyot telepíteni a hajókikötőben.2017. November 21. 15:03:29 Elindult a mai ötödik fonyódi fuvar: 2720 kg háromnyaras pontyot fogunk telepíteni várhatóan 25 perc múlva a vízirendőrség mögötti partszakaszon.2017. November 21. 14:01:37 Elindult a mai negyedik fonyódi fuvar: 3590 kg háromnyaras ponyot fogunk telepíteni várhatóan 40 perc múlva a vízirendészet mögötti partszakaszon.

Haltelepítési beszámoló - 2014

A múlt héten befejeztük a 2014. évi balatoni haltelepítéseket. Az alábbiakban fajonként beszámolunk az év során a Balatonba engedett halak mennyiségéről.

Az egész Balaton körül csupán két helyszín van, ahol egy ekkora szerelvény képes gond nélkül halat telepíteni, az egyiket (Siófok) ráadásul idén ősszel nem tudtuk használni.

2014-ben összesen 153 fuvarral, 9120 km-t megtéve végeztük a balatoni haltelepítéseket. Az egész éves magas vízállásnak örülhettek a horgászok, de a haltelepítéseknek egyes helyszínek esetében nem kedveztek. A teljes őszi haltelepítési időszakban nyitva volt ugyanis a Sió-csatorna zsilipje, emiatt a keleti medence déli partjára az ősszel egyáltalán nem telepítettünk halat, ugyanis nem akartuk, hogy a lehalászat, a szállítás, majd a beengedés okozta sokk miatt megzavarodott halak esetleg az angolna csapdában kössenek ki. További sok esetben nehezítette a haltelepítéseket a tartós esőzések és a Balaton magas vízállása miatti felázott talaj. Emiatt néhány telepítési pontra (ahol nem volt biztosított a betonos vagy sóderos aljzat) egyáltalán nem, vagy kevesebbszer tudtunk halat szállítani a tervezettől.

A Társaság Halgazdálkodási terve 300 000 kg két- és háromnyaras ponty telepítését írta elő 2014-re. Emellett rendelkeztünk még 9743 kg elmaradással 2013-ról. A fent leírt okok miatt az előre tervezett 24 telepítési helyszín helyett 18 helyszínen telepítettünk pontyot a Balatonba, összesen 275 766 kg-ot. Tehát 33 977 kg pontyot nem sikerült idén betelepítenünk, e mennyiséget 2015 tavaszán pótolni fogjuk. A pontytelepítés medencék szerinti megoszlása így alakult: nyugati medence: 94 246 kg, középső medence: 111 174 kg, keleti medence: 70 346 kg.

Bár a nagyobb darabszám miatt többet ér a kétnyaras ponty telepítése, törekedtünk rá, hogy minden partszakaszra jusson fogható méretű, háromnyaras ponty is

Az egynyaras süllőket kíméletesen kosarazva engedtük el új otthonuk felé

A haltelepítési helyszíneket illetően törekedtünk arra, hogy a Balaton három medencéje egyenlő arányban részesedjen a telepített halból, valamint, hogy minden előre jelzett helyszínre jusson legalább egy telepítés. Ennek megfelelően az elmaradt mennyiség tavaszi pótlásakor főként a keleti medencében várható pontytelepítés. A telepítések során fontos szempont volt a költséghatékonyság is. Emiatt a kedvezőtlenebb üzemanyag-fogyasztású öreg járműveinket az adott tógazdasághoz fekvő legközelebbi telepítési pontokra forgattuk. Ez magyarázza meg egyes déli-parti telepítési pontok nagyobb részesedését. A haljelöléses vizsgálatok eredményeiből tudjuk, hogy ezen aránytalanság nem okoz problémát, ugyanis a betelepített halak rövid időn belül szétvándorolnak a tóban, és lokális koncentrációjuk az élőhelyi sajátosságoknak köszönhető, nem a telepítések eloszlásának. A keleti medence horgászainak kifejezett kérése volt, hogy lehetőségeinkhez mérten a tavaszi telepítésekből kapjanak nagyobb arányt, ezért is telepítettünk az ősszel kissé kevesebb mennyiséget oda.

Csuka esetében az éves kötelezettségként szereplő 250 000 db előnevelt egyedet sikerült kissé túl is teljesítenünk. 1 nyaras süllőből az éves kötelezettségünk 60 000 db, viszont rendelkeztünk 2013-ból egy 26 800 db-os elmaradással. Sajnos ezt a mennyiséget idén nem tudtuk teljesíteni, a pótlását jövőre tervezzük elvégezni. A harcsa telepítését a kötelezettségnek megfelelően teljesítettük. A compó és csuka telepítések az északi part nádasai előtt, a süllő és harcsa telepítések többségében nyílt vízről, kisebb részben partról történtek. Az előnevelt csuka telepítésében több helyszínen segítségünkre voltak a helyi csónakos horgászok is.

A többi halfaj telepítési adatai:
előnevelt csuka: 256.000 db
1 nyaras süllő:  27.644 db
2 nyaras compó: 400 kg
2 nyaras harcsa:  1005 kg

A haltelepítések idén is nyomon követhetőek voltak online, a „percről percre” tudósításunkban minden egyes szállítmányt előre jeleztünk és a helyszínen készült fotóval dokumentáltunk. Emellett a honlapunk fő oldalán minden telepítési napot megelőzően haltelepítési előrejelzést, majd a nap végén haltelepítési beszámolót adtunk a teljes napi fuvarszámról, helyszínekről és mennyiségekről. Ezen tudósítások visszamenőleg is megtekinthetőek honlapunkon. Idén sem történt balatoni haltelepítés anélkül, hogy a területen érintett horgász egyesület képviselője ne szemlélte volna meg azt, a telepítéseken aktívan részt vevő horgászoknak ez úton is szeretnénk köszönetet mondani!